Review: Georges en Rita | Leen Dendievel

Een boek dat je letterlijk van voor naar achter kan lezen en van achter naar voor, dat is de eerste roman van Leen Dendievel. Begin je aan de kant van Rita of aan die van Georges? Kies, lees het boek en leg het dan onder de kerstboom, want het is het ideale cadeau!

Het verhaal

Georges en Rita gaat over, hoe kan het ook anders, Georges en Rita. Ze zijn al meer dan 50 jaar samen en ze kiezen er dan ook voor om samen te sterven. Ze kiezen voor euthanasie. Hun drie kinderen Walter, Lydie en Kurt verwerken dit nieuws elk op hun eigen manier. Doorheen het verhaal wordt er afscheid genomen, komen geheimen aan het licht en worden er geheimen mee tot in het graf genomen.

Het verhaal wordt verteld vanuit twee perspectieven, dat van Georges en dat van Rita. Je kan dan ook kiezen aan welke kant van het boek je begint. Ik ben begonnen aan de kant van Georges en hier ben ik eigenlijk heel erg blij om. Mijn zus daarentegen, begon aan de kant van Rita en daar is zij heel erg blij om. Hoe je het dus ook draait of keert, elke kant is prachtig en zorgt voor een prachtig verhaal.

Favoriete fragment

Mijn favoriete fragment van dit boek is het moment waarop Georges een brief schrijft aan zijn kleinzoon Danny. Het is een brief die Danny pas zal lezen als Georges al overleden is. In die brief geeft Georges Danny heel wat wijsheden mee, zoals het feit dat je al je kansen en je tijd goed moet benutten, maar ook dat je mensen een kans moet geven en dat je ervoor moet openstaan om hen echt te leren kennen.

Dit fragment deed me enorm hard denken aan de filmpjes die Leen Dendievel zelf postte op haar Instagram. Doorheen de lockdown was zij de eerste om alle jongeren en studenten toe te spreken. Om hen een hart onder de riem te steken en om hen ook heel wat wijsheden mee te geven. Ze lijkt dus eigenlijk wel wat op Georges en dat maakt dit fragment alleen maar mooier!

Favoriete quote

“Wie nooit valt, weet niet hoe hij weer kan opstaan.”

Aanrader of niet?

Georges en Rita van Leen Dendievel: een dikke aanrader! Het is een prachtige roman waarbij je moet lachen, wenen en dat je ook doet nadenken. Nadenken over het leven en over alle wijsheden die in het boek voorkomen. Haal het boek dus zeker in huis of geef het iemand cadeau met de feestdagen. Ik garandeer je dat je hier geen spijt van krijgt en dat de persoon die je het cadeau doet er heel erg blij mee zal zijn!

P.S.: Leen Dendievel, komt er nog een vervolg? Ik zit namelijk nog met enkele vragen.

Love, Hanne x