Review: Het moois dat we delen | Ish Ait Hamou

In tijden van Corona hebben we allemaal wat meer vrije tijd. Deze vrije tijd zorgde ervoor dat ik na twee dagen een nieuw boek had uitgelezen. “Het moois dat we delen”, het meest recente boek van Ish Ait Hamou, is absoluut iets moois om te delen! Het is het soort boek dat je in één keer kan uitlezen. Het is een boek dat je raakt, maar dat je ook aan het denken zet. Ik hoop met deze review jullie te kunnen overtuigen van dit boek zeker in huis te halen.

Het verhaal

Het verhaal gaat over Soumia en Luc die, zonder dat ze het eerst zelf weten, met elkaar verbonden zijn door één enkele gebeurtenis. Soumia is een Marokkaanse vrouw van 27 jaar die probeert het verleden achter zich te laten. Haar doel is om, na een gevangenisstraf van vijf jaar, haar leven weer op de rails te krijgen. Haar omgeving maakt het haar echter moeilijk. Luc, een oudere Vlaamse man, leeft in en met het verleden. Hij heeft het vooral moeilijk met de toename van de Marokkaanse inwoners.

Het boek is opgedeeld in vier delen en het verhaal wisselt de perspectieven van Soumia en Luc af. Op deze manier leer je beide personages op een persoonlijke manier kennen. Geleidelijk aan kom je ook te weten wat er gebeurde in het verleden en op welke manier ze met elkaar verbonden zijn. Dit zorgt voor enkele verrassende wendingen, wat het lezen van dit boek alleen maar leuker maakt.

Favoriete fragment

Mijn favoriete fragment is het moment dat volgt nadat Soumia haar Belgische nationaliteit dreigt kwijt te geraken. Ze heeft nog een kleine broer van 11 jaar en probeert er voor te zorgen dat zijn leven zo normaal mogelijk verloopt, ondanks de fouten die zij maakte. Het fragment kunnen jullie hieronder lezen. Op deze manier kunnen jullie zelf lezen waarom ik dit zo mooi vind. Na het lezen van dit fragment heb ik even de tijd moeten nemen om na te denken. Ik hoop dat dit bij jullie hetzelfde effect heeft.

“Het is moeilijk om aan broertje uit te leggen wat hij is. Ik weet zelf amper wie of wat ik ben. Ik heb me altijd afgevraagd of wij op onze manier Belg mogen zijn of dat er maar één manier is om het te zijn. We kunnen wel geloven dat we Belg zijn, maar het zal altijd een kruising zijn tussen wie we willen zijn en wat anderen ons toelaten te zijn. Hoe vroeger broertje in zijn oren knoopt dat hij Belg is, hoe beter. Hoe langer dat feit in zijn hoofd rijpt en in hem wortelt, hoe moeilijker het door iemand te ontkrachten is.”

Favoriete quote

“Haat is aan het zegevieren. Niet omdat haat gewonnen heeft, maar omdat we allemaal verloren hebben.”

Aanrader of niet?

Ken je het gevoel dat je aan een boek begint, niet meer kan stoppen en van zodra je aan de laatste pagina komt je opnieuw wil beginnen? Awel, dit boek is er zo één. Het is een typisch Ish-boek: het raakt, ontroert en doet je nadenken. Nadenken over jezelf, over anderen en over de maatschappij. Over hoe wij staan tegenover migratie en hoe wij met deze mensen omgaan.

Het boek is, net zoals alle andere boeken van Ish, een enorme aanrader. Het is een confronterend, maar verschrikkelijk mooi verhaal. Een boek waarbij het moeilijk is om het droog te houden. Een boek dat je gelezen moet hebben!

Ik hoop dat ik jullie met deze review heb kunnen overtuigen dit boek te lezen. Het is een absolute aanrader! Ken jij boeken waar je net zo over denkt? Laat het me dan zeker weten en wie weet verschijnt er wel een review over jouw tip op deze blog!

Love, Hanne x

Een gedachte over “Review: Het moois dat we delen | Ish Ait Hamou