Review: Hard Hart | Ish Ait Hamou

Het is dat ik momenteel midden in de blok zit, anders had ik dit boek in één keer uitgelezen. Hard Hart van Ish Ait Hamou is verschenen in 2014 en het is echt erg dat ik het nu pas gelezen heb. Het is een enorm mooi verhaal dat je vanaf het eerste moment vastgrijpt en niet meer loslaat. Ik kan nu al zeggen dat het een echte aanrader is, dus ik hoop jullie hier dan ook van te kunnen overtuigen.

Het verhaal

Het boek speelt zich af in Amerika, meer bepaald in Boston. Het verhaal gaat over Tom Macleigh die zijn ouderlijk huis verlaat om te gaan studeren aan de universiteit van Boston. Tom is een stille jongen die niet opvalt, maar zelf wel alles en iedereen in stilte observeert. Zo valt zijn oog op een bepaald moment op Rachella, een studiegenote. Zo verlegen als hij is, durft hij niet op haar af te stappen en met haar te praten. Het enige wat hij doet is dagdromen over haar. In die periode krijgt hij ook te maken met een aantal onverklaarbare woedeaanvallen. Hij weet niet waar ze ineens vandaan komen. Op een bepaald moment gaat Rachella door een moeilijke periode en op dat moment blijkt Tom de juiste persoon te zijn. Hij en Rachella groeien vanaf dat moment steeds meer naar elkaar toe. Om te weten wat er dan verder gebeurt zal je toch het boek zelf moeten lezen.

Favoriete fragment

Mijn favoriete fragment is het moment dat Tom voor een eerste keer geconfronteerd wordt met een woedeaanval. Hij krijgt een kant van zichzelf te zien die hij daarvoor nog nooit had gezien. Het is een fragment dat aantoont dat we allemaal verschillende kanten hebben. Kanten die we leuk vinden, maar ook kanten die we minder leuk vinden. Kanten die we van onszelf kennen en kanten die we nog niet kennen.

Favoriete quote

“Het is niet erg om de trein te missen als je iemand hebt om mee te verdwalen.”

Dit is mijn favoriete quote uit dit boek. Het is een quote die komt van een oude man, iemand die voor Tom een belangrijke rol speelt. De man brengt enorm veel wijsheid over en vertelt dingen waar iedereen van kan leren. Op het eerste zicht speelt hij niet zo’n grote rol in het boek, maar wel voor het hoofdpersonage. Voor hem is de man enorm belangrijk en dit zorgt ervoor dat hij ook voor het verhaal belangrijk wordt.

Aanrader of niet?

Ik denk dat het ondertussen wel duidelijk is wat ik van dit boek vind. Het is een prachtig boek dat je het liefst in één keer wil uitlezen. Het boek leest enorm makkelijk en het is ideaal voor als je geen al te zware kost wil lezen. Toch komen er een paar minder leuke onderwerpen aan bod, maar ze passen perfect in het verhaal van het boek.

Het is een verhaal dat je van begin tot einde niet meer loslaat. Vooral het einde laat je achter met een vreemd gevoel en zorgt ervoor dat je nog even nadenkt over wat je zonet allemaal hebt gelezen. Dit vind ik persoonlijk enorm leuk aan een boek, als het een bepaald effect heeft op mij. Dit boek had dat zeker.

Ik hoop dat ik na deze review iedereen heb overtuigd om dit boek in huis te halen en te lezen. Als je net zoals mij een echte boekenwurm bent is dit zeker een boek dat hoog op je lijstje zou moeten staan. Ik ben zeker ook van plan om nog meer van Ish te lezen, het was echt de moeite waard!

Love, Hanne x